Sportvasten voortgang II

Sportvasten voortgang II

Hoera! Ik mag weer eten! De moeilijkste dagen van de sportvasten kuur zitten erop. De opbouwdagen zijn aangebroken en ik mag weer langzaam aan wat eten.

Mijn vorige post was op dag twee en toen ging het nog allemaal goed. Ik had alleen wat last van vermoeidheid en wat hoofdpijn. Man, wat is er veel gebeurd in de tussentijd! Dag drie was voor mij de allermoeilijkste dag. Dit was de derde afbouwdag, waarop je alleen nog maar vloeibaar ‘eet’. Ik was ontzettend moe (ondanks dat ik wel goed sliep), had hoofdpijn en was niet vooruit te branden. Ik had nergens zin in en alles was me teveel. Thuis heb ik de zorg van mijn zoontje die dag ook aan mijn man overgelaten, ik kon me hier niet toe zetten. Het sporten viel me ook echt zwaar. Ik was fysiek geradbraakt, waardoor het ook mentaal erg zwaar werd. Ik heb die dag zelfs ’s nachts twee uur wakker gelegen van de honger. Ik heb sterk overwogen iets te eten, maar uiteindelijk ervoor gekozen alleen een glas water te pakken.

Uiteindelijk bleek dat ik die dag dus de switch al gemaakt had. Dat is normaal gesproken de vijfde dag, maar bij mij dus al een stuk eerder! De dag dat je de ‘switch’ maakt, is bij iedereen de zwaarste dag. De dag erna voelde ik me ook wel al een stuk beter, maar nog niet energiek en fit. In alle reviews die ik heb gelezen van mensen die me voorgingen, was dit wel het geval.

De vastendagen zijn me dus ook zwaar gevallen. Ik heb geen extra energie gevoeld of me fit gevoeld tijdens die dagen. Ik vond het gewoonweg zwaar. En dan heb ik van mezelf al een gezonde levensstijl. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die echt moeten afvallen enorm zwaar is.

Normaliter maak je op dag vijf de ‘switch’. Dan hoef je nog maar één dag te gaan vasten en mag je alweer gaan opbouwen. Omdat ik op dag drie al de switch had, heb ik me sterk afgevraagd of ik de volledige vastendagen wel vol moest maken. Mijn coach zei van wel, dus ik heb dit gevolgd. Eerlijk heb ik hier wel mijn continue twijfels bij gehad. Ik heb dan ook alle dagen écht honger gehad. Ontzettend blij ben ik dus met dat ik nu wel weer mag eten 🙂

Al met al lezen jullie dat ik niet heel positief ben over het sportvasten traject. Ik heb honger gehad, het heeft me zeker niet energieker en fitter gemaakt. Maar wat heeft het dan wel opgeleverd? Voor nu in ieder geval -3 kg en – 4cm buikomtrek. Daar doe ik het toch voor! 😀 Daarnaast heeft het me weer een stukje bewuster gemaakt. Het besef dat ik al heel gezond leef, maar daarin wel soms nóg bewustere keuzes kan maken. Niet te vaak suikervol fruit zoals ananas of meloen eten. Wat vaker een appel of een kiwi. Ook heb ik geleerd dat je snel teveel gaat eten. Een tussendoortje is prima. Maar alleen een peer is voldoende, dat hoeft niet én peer én bananenbrood te zijn bijvoorbeeld. Dit blijf ik voorlopig dus vasthouden! Helemaal suiker-clean blijven gaat me zeker niet lukken en was ook niet mijn doelstelling. Ik vind chocola té lekker en kan hier prima mee matigen.

De echte resultaten zijn pas over twee weken meetbaar.

Denk je er zelf over om te gaan sportvasten? Kijk dan eens op hun site.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *