Slaap en voeding

Slaap en voeding

Dat je door caffeine slechter slaapt, weten we allemaal al. En dat een glas warme melk kan helpen om juist in slaap te vallen, hebben we allemaal van onze moeder geleerd. Maar er zijn nog veel meer voedingsmiddelen die invloed hebben op je slaap. Ben jij je daar bewust van? Mogelijk slaap je slecht, omdat je de verkeerde dingen eet.

Vooropgesteld; ook het tijdstip waarop je eet is van invloed. Het is het beste om drie uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. ’s Nachts staat je spijsvertering namelijk op een laag pitje. Als die dan toch hard moet werken, gaat je energie daar naartoe. Terwijl je juist ’s nachts geen systemen meer draaiende wil hebben. Het is ook niet goed om met honger te gaan slapen, want ook dat verstoort. Ook dan draait er een systeem (je maag trekt samen).

Voedingsmiddelen die een negatief effect hebben op je slaap:

  • Koffie & cola; vanwege de caffeine
  • Chocolade; chocolade heeft een opwekkend effect (tyramine)
  • Alcohol; remt je REM-slaap
  • Suikers; suikers zorgen voor een energiepiek in je bloedsuiker
  • Sterk gekruid eten & pittig eten
  • Erg vet eten (junkfood); vet verteert erg langzaam.
  • Proteïne rijk eten; eiwitten duren ook lang voordat ze afgebroken zijn

Hieronder een lijstje voedingsmiddelen die juist je slaap bevorderen. Let op: het is dus niet de bedoeling dat je dit standaard moet eten voordat je gaat slapen, want het blijft niet slim om met een volle maag te gaan slapen. Maar als je ervoor kiest in de avonduren een lichte snack te pakken, dan zijn deze voedingsmiddelen geen slechte keuze.

  • Walnoten; bevatten veel melatonine. Melatonine is het ‘slaapstofje’
  • Amandelen; bevatten veel magnesium. Magnesium zorgt ervoor dat je zenuwstelsel ontspant
  • Kiwi; bevat veel serotonine & foliumzuur. Een tekort aan foliumzuur zorgt voor slaapgebrek. Serotonine maakt je rustig.
  • Honing; gevat glycereen. Je lever verbruikt tijdens je slaap veel glycereen.
  • Banaan; die bevat tryptofaan waardoor je je gelukkig en slaperig gaat voelen.

Zoals je ziet gaat het om bepaalde stofjes in bepaalde voedingsstoffen die je slaap stimuleren. Het beste is om deze voedingsstoffen toe te voegen aan je avondmaaltijd. Per stofje nog wat voedingsstoffen die daar veel van bevatten.

Melatonine: kersen, tomaten, bananen, ananas

Magnesium: noten, groene (blad)groenten, avocado, banaan, peulvruchten

Serotonine: eiwitrijke voeding (zuivel, ei, kaas), vlees, peulvruchten, avocado

Tryptofaan: dadels, ei, zuivel

Zoals je ziet is zuivel een discutabel punt. Enerzijds zorgt proteïne rijk eten voor een vertraagd spijsvertering, anderzijds bevat het veel serotonine waar je rustig van wordt. Een klein glaasje warme melk met wat honing kan zeker geen kwaad en kan zelfs een positief effect hebben. Dat wel alleen wanneer je het bij een klein glaasje laat en je positief reageert op zuivel. Veel mensen hebben, ondanks dat ze géén lactose intolerantie hebben, een slechte reactie op zuivel. Maar daarover later meer….



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *